Παίζοντας "ρωσική ρουλέτα" με τα λιπάσματα.
Οι ρωσικές εξαγωγές λιπασμάτων γνωρίζουν μεγάλη άνθηση, κυρίως λόγω της ραγδαίας αύξησης των πωλήσεων σε ευρωπαίους πελάτες.
Η τάση αυτή πυροδοτεί έντονες συζητήσεις στην Ευρώπη σχετικά με το αν θα πρέπει να επιβληθούν περιορισμοί στα λιπάσματα που ρέουν από τα ανατολικά, γεγονός που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό των τροφίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).
Ωστόσο, μια εναλλακτική λύση θα μπορούσε να είναι πολύ χειρότερη, καθώς ο κίνδυνος οι εισαγωγές λιπασμάτων να αποτελέσουν τελικά όπλο από τη Ρωσία είναι όλο και πιο πιθανός.
Η ΕΕ κλιμάκωσε τις ρωσικές εισαγωγές λιπασμάτων τον Ιούλιο στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 20 μηνών, ωθώντας το μερίδιο της Ρωσίας στις ευρωπαϊκές αγορές πάνω από το 30% για πρώτη φορά από την έναρξη του ουκρανικού πολέμου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.
Οι εξαγωγές λιπασμάτων της Ρωσίας προς την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 120% σε σύγκριση με τον Ιούνιο και κατά 70% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2023, φθάνοντας τα 199 εκατ. ευρώ.
Η Πολωνία έγινε η μεγαλύτερη αγορά πώλησης ρωσικών λιπασμάτων στην Ευρώπη, διπλασιάζοντας τις αγορές της σε 55,7 εκατ. ευρώ. Η Γαλλία είδε πενταπλασιασμό των εισαγωγών στα 31,5 εκατ. ευρώ και η Γερμανία επέκτεινε τις εισαγωγές κατά ένα τρίτο στα 24,5 εκατ. ευρώ.
Τον Ιούλιο, η Ρωσία ήταν ο κύριος προμηθευτής λιπασμάτων στην Ευρώπη με ποσοστό 31%, ακολουθούμενη από το Μαρόκο με 111 εκατ. ευρώ και την Αίγυπτο με 85 εκατ. ευρώ.
Η πρόσφατη άνοδος των πωλήσεων πυροδότησε μια κρίση στην ευρωπαϊκή βιομηχανία λιπασμάτων, στην οποία η κερδοφορία είναι οδοντωτή στα άκρα, αν και πριν από μερικά χρόνια αρκετοί παίκτες της αγοράς έτρεφαν φιλόδοξα σχέδια επέκτασης.
Η Fertilizers Europe, μια ομάδα πίεσης με έδρα τις Βρυξέλλες, είναι αισιόδοξη.
«Επωφελούμενοι από τις πολύ χαμηλές, κρατικά ρυθμιζόμενες τιμές φυσικού αερίου, οι Ρώσοι παραγωγοί λιπασμάτων έχουν υιοθετήσει μια επιθετική στρατηγική υποτίμησης των τιμών με αποτέλεσμα να πιέζουν τους εγχώριους παραγωγούς λιπασμάτων να βγουν από την αγορά», δήλωσε ο Łukasz Pasterski, εκπρόσωπος της Fertilizers Europe. «Περίπου το 20% της παραγωγικής ικανότητας της ΕΕ είναι προσωρινά εκτός λειτουργίας. Όσο περισσότερο διαρκεί η κατάσταση, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος τα προσωρινά λουκέτα να γίνουν μόνιμα».
Η Fertilizers Europe καλεί τους αξιωματούχους της ΕΕ και των κρατών μελών να λάβουν μέτρα για να αντιστρέψουν αυτή την αυξανόμενη αρνητική τάση.
Η Ευρώπη δεν είναι άγνωστη στις κυρώσεις κατά των εισαγωγών λιπασμάτων. Στη Λευκορωσία, έναν μεγάλο παραγωγό ποτάσας, έχει απαγορευτεί να πωλεί τα λιπάσματά της στην ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, τα τελευταία χρόνια τα λευκορωσικά λιπάσματα στην Ευρώπη έχουν αντικατασταθεί σε μεγάλο βαθμό από παραδόσεις από τον Καναδά και το Ισραήλ, δήλωσε η Doriana Milenkova, αναλύτρια για τα γεωργικά εφόδια και τη ζάχαρη της RaboResearch της Rabobank.
«Η Ρωσία, από την άλλη πλευρά, δεν απαγορεύεται να εξάγει λιπάσματα, καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ αποκλείουν ρητά τις προμήθειες τροφίμων και τα λιπάσματα», πρόσθεσε η Milenkova.
Η πρόσφατη αύξηση των παραδόσεων αποδίδεται κατά κύριο λόγο σε μια τάση ανάκαμψης.
«Τα εμπορικά στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο των ρωσικών προϊόντων στην αγορά της ΕΕ είναι 25% για το 2024, σημαντικά χαμηλότερο από την περίοδο από το 2014 έως το 2021», δήλωσε η Milenkova. «Ωστόσο, οι ρωσικές εξαγωγές έχουν παρουσιάσει ανάκαμψη του όγκου συναλλαγών μετά από μια βουτιά το 2022».
Η ανάκαμψη αυτή οφείλεται στο ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής της Ρωσίας, καθώς οι Ρώσοι παραγωγοί έχουν πρόσβαση σε φθηνότερες πρώτες ύλες, όπως το φυσικό αέριο και το φωσφορικό πέτρωμα, κάτι που δεν ισχύει πλέον για τους παραγωγούς της ΕΕ, εξήγησαν οι αναλυτές της Rabobank.
Στο πλαίσιο αυτό, η ευρωπαϊκή βιομηχανία λιπασμάτων απειλείται όχι μόνο από φθηνότερα ρωσικά λιπάσματα αλλά και από προϊόντα από άλλες περιοχές πλούσιες σε πόρους, όπως η Βόρεια Αφρική, η Μέση Ανατολή και οι Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσε η Milenkova.
Ανησυχίες εξάρτησης
Η ΕΕ εξαρτιόταν παλαιότερα σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, τις οποίες οι ρωσικές αρχές χρησιμοποιούσαν κατά καιρούς ως πολιτικό μοχλό πίεσης.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές λιπασμάτων προειδοποιούν ότι τώρα η Ρωσία θέλει να παίξει το ίδιο κόλπο με τα λιπάσματα.
«Η ΕΕ βρίσκεται σε διαδικασία επιτυχούς αποσύνδεσης της οικονομίας της από το ρωσικό φυσικό αέριο ως θέμα ευρωπαϊκής ασφάλειας και στρατηγικής αυτονομίας», δήλωσε ο Pasterski. «Παρόλο που το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης κατάφερε να βρει νέες πηγές φυσικού αερίου για να αντικαταστήσει τις ρωσικές προμήθειες, η Ευρώπη βαθαίνει τώρα την εξάρτησή της από τα ρωσικά αζωτούχα λιπάσματα, τα οποία είναι αέριο σε στερεή μορφή. Η Ευρώπη πρέπει να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφύγει την αντικατάσταση της μιας εξάρτησης με μια άλλη, ειδικά όταν πρόκειται για έναν στρατηγικό τομέα όπως τα λιπάσματα και τα τρόφιμα».
Επιπλέον, η υφιστάμενη τιμολογιακή πολιτική των Ρώσων εξαγωγέων λιπασμάτων υποδηλώνει ότι γίνονται κεντρικές προσπάθειες για να αυξηθεί η παρουσία των ρωσικών προϊόντων στην Ευρώπη και να πεταχτούν οι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές έξω από το παιχνίδι.
«Επί του παρόντος, οι Ρώσοι παραγωγοί τοποθετούν τα λιπάσματα ελάχιστα κάτω από την τιμή αγοράς λιπασμάτων της ΕΕ, προκειμένου να υποτιμήσουν τους παραγωγούς της ΕΕ, μεγιστοποιώντας παράλληλα το δικό τους κέρδος», δήλωσε ο Pasterski.
Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις φοβούνται τώρα ότι το τελικό παιχνίδι της ρωσικής πλευράς είναι να ωθήσει το μερίδιό της στην ευρωπαϊκή αγορά σε ένα κρίσιμο επίπεδο, μετά το οποίο πιθανοί εξαγωγικοί περιορισμοί στις εξαγωγές λιπασμάτων θα φανούν ιδιαίτερα επώδυνοι για την ευρωπαϊκή γεωργία.
Ορισμένες πρόσφατες ρωσικές ενέργειες τροφοδοτούν αυτούς τους φόβους. Κατά τη διάρκεια κυβερνητικής συνεδρίασης τον Σεπτέμβριο, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν ανέθεσε σε διάφορα υπουργεία να εξετάσουν το ενδεχόμενο επιβολής περιορισμών στις εξαγωγές ορισμένων κρίσιμων προϊόντων προς «μη φιλικές χώρες». Ο Πούτιν ανέφερε το ουράνιο και το τιτάνιο ως παραδείγματα αυτών που θα μπορούσαν να απαγορευτούν, αλλά ανέφερε ότι ο κατάλογος των αντι-κυρώσεων θα μπορούσε να είναι ευρύτερος.
Ωστόσο, η ρωσική στρατηγική της διατήρησης των τιμών ακριβώς κάτω από το επίπεδο των ευρωπαίων παραγωγών σημαίνει επίσης ότι οι πιθανοί περιορισμοί θα ήταν διαχειρίσιμοι για τους ευρωπαίους αγρότες. Εφόσον η διαφορά τιμών μεταξύ των ρωσικών και των ευρωπαϊκών λιπασμάτων δεν είναι τεράστια, το κόστος παραγωγής κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού θα έχει μόνο μέτρια επίπτωση και ο ευρωπαϊκός πληθωρισμός τροφίμων δεν θα πρέπει επίσης να επιταχυνθεί.
«Ως προληπτικό μέτρο, η ΕΕ θα μπορούσε να θεσπίσει μια περίοδο σταδιακής διακοπής μεταξύ της ανακοίνωσης των μέτρων και της εφαρμογής τους», δήλωσε ο Pasterski. «Αυτό θα επέτρεπε χρόνο για τυχόν προσαρμογές της αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της επανέναρξης της πλήρους εγχώριας παραγωγής. Η αγορά της ΕΕ θα παρέμενε επίσης ανοικτή για εισαγωγές από άλλους εξαγωγείς».
Οι αναλυτές της Rabobank, ωστόσο, δήλωσαν ότι οι κίνδυνοι της ρωσικής κυριαρχίας στην ευρωπαϊκή αγορά λιπασμάτων δεν είναι πολύ υψηλοί.
«Η ΕΕ έχει διάφορες εναλλακτικές πηγές για την προμήθεια λιπασμάτων», δήλωσε η Milenkova. «Ο περιορισμός της παραγωγής εν μέσω της αύξησης της τιμής του φυσικού αερίου το 2022 απλώς διεύρυνε αυτές τις επιλογές. Για παράδειγμα, το μερίδιο των εισαγωγών από την Αίγυπτο και το Μαρόκο αυξήθηκε. Από την άποψη αυτή, δεν αναμένουμε ότι η «εξάρτηση από τα ρωσικά λιπάσματα» θα αυξηθεί στην ΕΕ».
Αυτοκαταστροφική κίνηση
Ρώσοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα στην ευρωπαϊκή βιομηχανία λιπασμάτων είναι πολύ βαθύτερα από τον έντονο ανταγωνισμό με τις ρωσικές εισαγωγές. Είπαν ότι η απαγόρευση των παραδόσεων από τη Ρωσία, στο πλαίσιο αυτό, θα ισοδυναμούσε με «αυτοτραυματισμό».
Είναι απίθανο οι καταναλωτές της ΕΕ να μπορέσουν να βρουν μια λογική εναλλακτική λύση στα ρωσικά λιπάσματα, υποστήριξε ο Leonid Khazanov, ανεξάρτητος Ρώσος αναλυτής.
«Αυτοί (τα ρωσικά λιπάσματα) πιθανότατα θα βρουν αντικαταστάτη (στους ευρωπαίους πελάτες) μπροστά στους αγρότες από την Κίνα, την Ινδία, τη Βραζιλία και τις αφρικανικές χώρες», δήλωσε ο Khazanov. «Θα αγοράζουν πρόθυμα ορυκτά λιπάσματα που εξάγονται από τη χώρα μας».
Ο Ρώσος αναλυτής Kirill Klimentyev πρόσθεσε: «Ο σκοπός των κυρώσεων είναι να προκαλέσουν οικονομική ζημία στη χώρα εναντίον της οποίας επιβάλλονται. Στην περίπτωση (των ευρωπαϊκών περιορισμών κατά των ρωσικών εισαγωγών λιπασμάτων), η Ρωσία θα μπορέσει να βρει άλλον αγοραστή για υψηλής ποιότητας και φθηνά λιπάσματα. Η Ευρώπη θα πρέπει να αντικαταστήσει έναν μεγάλο προμηθευτή, επωμιζόμενη υψηλότερο κόστος».
Πράγματι, εκτός από την Ευρώπη, η Ρωσία είδε αύξηση των εξαγωγών λιπασμάτων προς την Ινδία και τη Βραζιλία το 2024.
Ως αποτέλεσμα, ο Andrey Guryev, επικεφαλής της Ρωσικής Ένωσης Παραγωγών Λιπασμάτων, προβλέπει αύξηση της ρωσικής παραγωγής λιπασμάτων κατά 10% σε 64 εκατομμύρια τόνους ρεκόρ το 2024 και αύξηση των εξαγωγών λιπασμάτων στο επίπεδο του 2021.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Τελωνειακή Υπηρεσία, οι ρωσικές εξαγωγές λιπασμάτων ανήλθαν σε 37,6 εκατ. τόνους, εκ των οποίων 14,5 εκατ. τόνοι αζώτου, 11,9 εκατ. τόνοι ποτάσας και 11,2 εκατ. τόνοι σύνθετων λιπασμάτων. Η συνολική αξία των εξαγωγών εκτιμήθηκε σε 12,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η παραγωγή λιπασμάτων στη Ρωσία μπορεί να αυξηθεί σε 63 εκατομμύρια τόνους, συμπεριλαμβανομένων έως και 30 εκατομμυρίων τόνων αζωτούχων λιπασμάτων, έως και 16 εκατομμυρίων τόνων ποτάσας και περίπου 17 εκατομμυρίων τόνων σύνθετων λιπασμάτων, υπολόγισε η Έλενα Σαχνόβα, ανεξάρτητη αναλύτρια. Οι εξαγωγές, πρόσθεσε η ίδια, μπορεί να ανέλθουν σε 40 εκατομμύρια τόνους, συμπεριλαμβανομένων 18 εκατομμυρίων τόνων αζωτούχων λιπασμάτων, 12 εκατομμυρίων τόνων ποτάσας και 10 εκατομμυρίων τόνων σύνθετων λιπασμάτων.
«Οι εξαγωγές της Ρωσίας και της Λευκορωσίας έχουν βρει με επιτυχία νέους προορισμούς, κυρίως την Ινδία και τη Βραζιλία, οι οποίες χρειάζονται σημαντικές ποσότητες εισαγόμενων λιπασμάτων για τους μεγάλους γεωργικούς τους τομείς», δήλωσε η Milenkova.
Ωστόσο, οι πιθανές ευρωπαϊκές κυρώσεις δεν θα είναι εντελώς ανώδυνες για τη ρωσική βιομηχανία λιπασμάτων. Εάν η αναλογία με τις ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου επεκταθεί στο εμπόριο λιπασμάτων, το μέλλον των Ρώσων παραγωγών λιπασμάτων μετά την πιθανή ευρωπαϊκή απαγόρευση φαίνεται μάλλον ζοφερό.
Πριν από το 2022, το ρωσικό μονοπώλιο φυσικού αερίου Gazprom ήταν ο μεγαλύτερος κερδοσκόπος της ρωσικής οικονομίας. Ωστόσο, το 2023, η Gazprom κατρακύλησε σε καθαρή ζημία 629 δισεκατομμυρίων ρουβλίων (6,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων), την πρώτη ετήσια ζημία της σε περισσότερα από 20 χρόνια. Ρώσοι αναλυτές ανέφεραν ότι οι οικονομικές επιδόσεις καταστράφηκαν εν μέσω της συρρίκνωσης του εμπορίου φυσικού αερίου με την Ευρώπη, που κάποτε ήταν η κύρια αγορά πωλήσεών της.
Η πτώση των πωλήσεων προς την Ευρώπη είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Οι αναφορές δείχνουν ότι άλλοι εμπορικοί εταίροι της Ρωσίας άρχισαν να απαιτούν πιο ελκυστικές τιμές σε νέα συμβόλαια, εκμεταλλευόμενοι την ευάλωτη θέση της Ρωσίας όταν η επιλογή της αγοράς πωλήσεων περιορίστηκε.
Όπως και στις εξαγωγές φυσικού αερίου, τα εμπόδια της εφοδιαστικής υπόσχονται να περιορίσουν την αύξηση των παραδόσεων σε εναλλακτικές αγορές. Το ανατολικό τμήμα των ρωσικών σιδηροδρόμων είναι σε μεγάλο βαθμό υπερφορτωμένο και η διευκόλυνση μιας σημαντικής αύξησης των λιπασμάτων που ανακατευθύνονται από την Ευρώπη είναι πιθανό να αποτελέσει πρόκληση.
ΠΗΓΗ agrocapital.gr