Αποφάσεις που καθορίζουν το μέλλον της Θεσσαλίας με τον Ενιαίο Φορέα Υδάτων Α.Ε. και το σχέδιο των Ολλανδών 

03.06.2024 | 21:00
Απόψεις
Αποφάσεις που καθορίζουν το μέλλον της Θεσσαλίας με τον Ενιαίο Φορέα Υδάτων Α.Ε. και το σχέδιο των Ολλανδών 

Αποφάσεις που καθορίζουν το μέλλον της Θεσσαλίας με τον Ενιαίο Φορέα Υδάτων Α.Ε. και το σχέδιο των Ολλανδών 


Στη Θεσσαλία το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν σημαντικές αποφάσεις που προδιαγράφουν το μέλλον της και σύμφωνα με φορείς και κόμματα της αντιπολίτευσης αυτό δεν είναι καθόλου ρόδινο. Τις αρνητικές αυτές εντυπώσεις καλείται να διασκεδάσει αύριο ο πρωθυπουργός ερχόμενος στη Λάρισα, λίγες ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές… Και αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν δώσει σαφές χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης έργων που έχει ανάγκη για να νιώσει ασφαλής ο πολίτης της Θεσσαλίας και ως προς τη ζωή του και ως προς την οικονομική του ευημερία


 Με την ολοκλήρωση μιας διαδικασίας διαβούλευσης «fast-track» μόλις 8 ημερών -προσχηματική και επικοινωνιακού τύπου τη χαρακτήρισαν ο περιφερειάρχης, η αντιπολίτευση και η ΕΔΥΘΕ-εισήλθε  Πέμπτη στη Βουλή και υπερψηφίστηκε την Παρασκευή το μεσημέρι-λίγο πριν το Πάσχα,  νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος που προβλέπει τη δημιουργία ενός Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Υδάτων που θα έχει τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας.
 «Για ιδιωτικοποίηση του νερού άρδευσης και χρέωση με το κυβικό» μιλούν οι αγρότες- αρδευτές με ένα επιπλέον «καπέλο» που θα ανέρχεται στ 5 λεπτά περίπου ανά κυβικό. Γεγονός που σημαίνει μια επιπλέον χρέωση της τάξης των 20 με 22 ευρώ το στρέμμα για το βαμβάκι και περί τα 30 ευρώ για καλαμπόκι ή μηδική (απαιτούν πάνω από 600 κ.μ. νερού στο στρέμμα). Μάλιστα έχει προσδιοριστεί και ο ετήσιος μισθός των στελεχών της Ανώνυμης Εταιρείας που θα ανέρχεται περί τα 3 εκατομμύρια ευρώ ή 15% κάτω του μισθού του προέδρου του Αρείου Πάγου


Το σημαντικότερο όλων βέβαια είναι ότι ο φορέας αυτός θα αναλάβει και τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης του Θεσσαλικού κάμπου, κυρίως μέσω έργων ΣΔΙΤ αν αφορά φράγματα, βασιζόμενος στο master plan της Ολλανδικής HVA International η οποία όμως μιλά για χρόνο ωρίμανσης τους με σχετικές μελέτες και αδειοδοτήσεις μετά το 2028! Δηλαδή μετά από 4 χρόνια κατά τα οποία θα πρέπει οι Θεσσαλοί να συνεχίσουν να ζουν συνεχώς με τον εφιάλτη των πλημμυρών σε κάθε μεγάλη βροχόπτωση. 
Εκείνο που επίσης έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις είναι το επενδυτικό σχέδιο που εισηγούνται οι Ολλανδοί όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που έχει εμπειρία κυρίως από σχέδια που εφαρμόστηκαν σε χώρες του τρίτου κόσμου, όπως την Αγκόλα ή την Ταϋλάνδη Μιλτιάδης Γκουζούρης:
Πρόκειται για μοντέλο μαζικής παραγωγής τροφίμων, όχι βαμβακιού το οποίο θεωρεί υδροβόρο, αλλά  επιτραπέζιας ντομάτας όλο το χρόνο σε τεράστια θερμοκήπια, ή λαχανικών ή ξηρών καρπών με δέντρα όπως αμυγδαλιές φιστικιές κλπ ή αβοκάντο ή άλλα φρούτα , για τα οποία έχει εξεύρει επενδυτικά fund που θα χρηματοδοτήσουν με 1 δις ευρώ περίπου την ενοικίαση της γης για 50 ως 100 χρόνια των Θεσσαλών αγροτών, και την καθετοποίηση , τυποποίηση και εξαγωγή σε αγορές των προϊόντων που αυτοί θα παράγουν για λογαριασμό τους.


 Η αντίδραση του περιφερειάρχη Δημήτρη Κουρέτα ήταν έντονη μετά τη δημοσιοποίηση αυτού του σχεδίου:
«Αυτές τις μέρες κάνουμε την τελική διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες για την κατάθεση 13 νέων ΠΟΠ ΠΓΕ προϊόντων για τη Θεσσαλία όπως γνωρίζετε. Το μοντέλο των Ολλανδών είναι ένα άλλο μοντέλο αγροτικής ανάπτυξης που μετατρέπει τον μικρό παραγωγό σε υπάλληλο των μεγάλων εταιρειών τροφίμων. Μοντέλο που εφαρμόζεται στον τρίτο κόσμο και στην Αφρική», αναφέρει ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Δημήτρης Κουρέτας σε ανάρτησή του, συμπληρώνοντας πως: «Εμείς είμαστε αντίθετοι και την άλλη Τετάρτη θα παρουσιάσουμε ολοκληρωμένο το πρόγραμμα ανάπτυξης της περιφέρειας Θεσσαλίας σε εκδήλωση σε όλους τους φορείς της Θεσσαλίας».


Το σίγουρο πάντως είναι ένα ότι όποιος ελέγχει το νερό στην ελλειμματική από πλευρά έργων ταμίευσης και βροχοπτώσεων Θεσσαλία, ελέγχει και τη γη και την παραγωγή τροφίμων, άρα και την τοπική οικονομία. Και αυτός δεν θα είναι κάποιος αιρετός φορέας εκλεγμένος με την ψήφο μας αλλά ο διευθύνων σύμβουλος (ο CEO) μιας ανώνυμης εταιρείας. Αν μετά την ιδιωτικοποίηση του νερού άρδευσης με πρόσχημα τα χρέη των ΤΟΕΒ και τον αναχρονιστικό νόμο που τους διέπει (βασιλικό διάταγμα του 1958 που ωστόσο έχει αναπροσαρμοστεί και βελτιωθεί έκτοτε αρκετές φορές στις σύγχρονες απαιτήσεις) ακολουθήσει (μετά τις ευρωεκλογές;) και η ιδιωτικοποίηση του νερού ύδρευσης ουδείς γνωρίζει.

 Προς το παρόν για το νερό των ΔΕΥΑ (προβλέπεται μια ΔΕΥΑ για όλη τη Θεσσαλία και την Πιερία) υπάρχει αφενός μεν η σθεναρή αντίδραση της ΚΕΔΕ και της ΕΔΕΥΑ (’Ενωση των ΔΕΥΑ όλης της χώρας) αλλά και η απόφαση του ΣτΕ που κρίνει ότι το πόσιμο νερό είναι δημόσιο αγαθό και δεν ιδιωτικοποιείται.
Όσο για το νερό άρδευσης εφαρμόζεται «πιλοτικά», στην ταλαιπωρημένη από τις φυσικές καταστροφές Θεσσαλία, για όλη την Ελλάδα ένας φορέας που θα επιβαρύνει περεταίρω το κόστος παραγωγής των υπερχρεωμένων αγροτών  όταν οι περισσότερες καλλιέργειες είναι οριακές τα τελευταία χρόνια, οφείλει να μας βάλεις ε σκέψεις, αν γινόμαστε το «πειραματόζωο» όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλη την Ευρώπη. Μάλιστα  το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η διαχείρισή θα γίνεται  από μια ΑΕ η οποία δεν θα έχει και καμία ποινική ευθύνη σε περίπτωση φυσικών καταστροφών από πλημμύρες ή ξηρασία πλειοψηφία οφείλει να μας βάλει σε σκέψεις…


 Μακάρι όλα αυτά που αποφασίστηκαν να είναι για την επιτάχυνση και τη γρήγορη ωρίμανση έργων τόσο αναγκαίων για το μέλλον του θεσσαλικού κάμπου όπως είχε υποσχεθεί μετά τις θεομηνίες του Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός και να μην πρόκειται για ξεπούλημα της αγροτικής γης σε ξένα funds που βρήκαν ευκαιρία εύκολου πλουτισμού, μετά την καταστροφή όπως ισχυρίζονται τα κόμματα της αντιπολίτευσης και φορείς της Θεσσαλίας. 



Δείτε επίσης:
 ^